Aarzelend akkoord met provinciegeld voor verplaatsing Stork

StorkIn het najaar 2012 hebben we het ook over het toepassen van een opvallend fenomeen: een Special Purpose Vehicle (SPV) voor de financiering en verplaatsing van Stork naar de Kanaalzone in Hengelo. Dit is een  aparte juridisch-economische constructie waarbij de provincie geld stopt in nieuwe bedrijfshuisvesting van Stork Holding. Dat kost ruim 21 miljoen. Stork betaalt jaarlijks huur.

Wij hikten nogal aan tegen deze SPV. Want moet je geld van de provincie op deze manier inzetten voor een bekend, internationaal opererend bedrijf dat niet echt armlastig is? Wij hadden daar moeite mee en voordat dit voorstel in PS aan de orde kwam, stelde ik  hierover kritische vragen aan GS onder meer over risico’s van verboden staatsteun.

De antwoorden kwamen snel en stelden ons voldoende gerust. Alle risico’s waren goed onderzocht en acceptabel. Zo’n SPV is mogelijk. Stork betaalt deze af in 20 tot 25 jaar tijd.

De PvdA knokt altijd voor behoud en uitbreiding van werkgelegenheid; voor innovatieve banen en werk voor lager opgeleiden. Dat is allemaal mogelijk in het Hart van Zuid. Stork is daar een goed voorbeeld van, maar ook een bedrijf als Siemens past in dat beeld. Bovendien heeft Siemens de gebouwen van Stork in die buurt nodig voor uitbreiding van producties. Daarom is het nodig dat Stork verhuist naar de Kanaalzone. Daar komt nog bij dat hierdoor ook de Laan Hart van Zuid richting A35 kan worden aangelegd. De PvdA levert ook graag een bijdrage aan herstructurering van oude bedrijventerreinen (Kanaalzone) en aan vernieuwende binnenstedelijke ontwikkelingen (Hart van Zuid).

Als zo’n SPV nodig is om tot overeenstemming te komen met Stork Holding en zo een positief domino-effect te bevorderen binnen het Hart van Zuid, dan verzet de PvdA zich daar niet tegen.